Директор школи

Туряниця Інна Петрівна 

Заступник директора з навчально-виховної роботи

Кушнірчук Вікторія Іванівна

Заступник директора з навчально-виховної роботи

Станкович Олена Михайлівна

 

 

Корисні поради

для керівника НЗ

з управління персоналом

 

       За висловом І. Канта, два людські витвори можна вважати найскладнішими — мистецтво управління і мистецтво виховання.

З цією думкою, висловленою більше двохсот років тому, напевно погоджуються більшість причетних до управління та виховання. Якщо ж врахувати, що ми ведемо мову про управління в галузі освіти, то тут ці згадані сфери людської діяльності органічно переплітаються.

Зауважимо, що І.Кант говорить саме про мистецтво управління. Йдеться про творчий витвір, високу майстерність здійснення цієї специфічної діяльності, явище культури.

Постають питання: як досягти цього рівня культури? З чого почати ? Чи так вже необхідно дбати про свій культурний рівень чи може досить набути певного досвіду суто управлінської компетентності? Що може дати керівникові закладу освіти володіння культурологічною освіченістю?

Отже, тим, хто прагне опанувати цією складною справою, необхідно володіти широким спектром знань, компетенціями, певними особистісними якостями

 

     1. Перед тим, як будувати, створи архітектурний план

Розпочинаючи свою справу, вибудуй чітку програму дій: що, навіщо і як. Будь-яка справа – це складна конструкція, міцність якої залежить від злагодженості всіх її компонентів. Мета – це фундамент будівлі. Чим чіткіша і конкретніша мета – тим міцніше будівля. Керівнику НЗ необхідно зосередитись на знанні змісту економічної науки, оволодінні базовими знаннями з бізнесу. Встановлено, що для захисту фінансово-господарських інтересів тільки сучасний керівник ЗНЗ має бути обізнаний з більше ніж 70 нормативно-законодавчими актами стосовно економіки освіти, знати принаймні елементи бухгалтерії.

 

2.       Організація – всьому голова

 У житті є багато речей, що збивають нас із обраного шляху. Організація – це зосередженість на головному, визначення пріоритетів і системи дій, що ведуть до мети. Організація починається з самодисципліни – здатності виявляти волю до перемоги і не відволікатися на дрібниці

 

3.      Роби те, що потрібно людям

Твої бажання і погляди на життя не обов’язково співпадають з бажаннями і поглядами інших. Дізнайся, наскільки потрібно людям те, що ти робиш. Успіх полягає в здатності бути корисним людям і вирішувати реальні проблеми. Зрозумій, чого прагнуть люди і допоможи їм у цьому. Знайди, де і як ти можеш вивчити свої здібності і таланти.

 

4.      Керівник і підлеглі – одне ціле

Успіх у справі залежить від згуртованості і професіоналізму команди. Команда дає можливість керівнику реалізувати здібності і компенсувати недоліки. Підбір команди – велике мистецтво, пов’язане з відчуттям кожного частиною одного єдиного організму.

 

5.      Знайди людей, розумніших за себе, і керуй ними

Керівник не може бути компетентним в усьому. Тому в команді потрібні люди, які допоможуть йому вирішити складні питання. Завдання керівника полягає не в тому, щоб знати все і вся, а щоб координувати роботу команди і створювати належні умови для роботи професіоналів.

 

6.      Сприймай людину такою, якою вона є

Намагайся побачити в людині особистість, а не її соціальну функцію. Пам’ятай, що всі люди різні, в кожного є свої переваги і недоліки. Орієнтуйся на здібності людини, на те, в чому вона краща за інших, і не дорікай за те, чого їй бракує. Кожна людина – «зірка» у своїй справі. Створи їй умови – і ти матимеш хороший результат у роботі і вдячність.

 

7.      Хороший керівник той, який хоче бути хорошим керівником

Проявляйте підвищений інтерес до всього нового (щодня читайте психолого-педагогічну літературу, педагогічну періодику тощо); проявляйте рішучість у вирішенні конкретних проблем; розвивайте в собі здатність реально оцінювати ситуацію що склалась; постійно підвищуйте свій рівень педагогічної та загальної культури; розвивайте в собі здібність працювати у стресовому середовищі; завжди ставте на першому місці колектив, а тоді вже - завдання; запам'ятайте, що сьогодні можна все зробити краще, ніж учора (щоденно аналізуйте свою роботу); працюйте завжди за чітким і конкретним планом; розвиток перспективних завдань - основа всіх ваших турбот; в умовах дефіциту часу вмійте визначити головне та концентруйте на ньому свою увагу й зусилля; педагог може стільки, скільки він знає (уміло організуйте та контролюйте індивідуальну й колективну самоосвіту).

 

8.      Довіряй, але й не забувай контролювати

 Делегуйте рішення поточних справ-завдань колегам по роботі, цим самим стимулюватимете їх ініціативу, розвиватимете вміння й навчатимете їх; чітко визнач права й обов'язки кожного, указавши методи виконання обов'язків; сміливо йдіть на запровадження нового, беручи на себе відповідальність, аналізуючи успіхи та невдачі; не бійтесь помилитись - зрозумівши помилку, її можна виправити, а перестраховка та бездіяльність ударять по вашому авторитету; не захоплюйтесь радикальними реформами (часті та непродумані реформи заважають стабільності роботи); дотримуйтесь колегіальності у вирішенні суттєвих, важливих і перспективних завдань створіть свою чітку систему перевірки ходу виконання завдань, рішень, постанов тощо; неодмінна умова успіху - заохочення за успішне виконання роботи та покарання за невиконання або погане виконання (стимулювання збільшує продуктивність праці на 30 відсотків, а критика лише на 10).

 

9.      Єдина справжня розкіш -- це розкіш людського спілкування (А. Сент-Екзюпері)

Не допускайте недовір'я до колег; не концентруйте посилену увагу на окремих працівниках і результатах їхньої роботи; не старайтесь присвоїти собі результати роботи колективу або окремих працівників; намагайтесь не командувати, а більше переконувати, дотримуйтесь демократичного способу керівництва; не надавайте великого значення незначним успіхам; не проводьте нарад, якщо питання можна вирішити в робочому порядку; заплановану нараду проводьте в точно визначений час із прийняттям конкретного рішення; будь-який захід (нарада, семінар, збори, конференція) треба самому особисто добре підготувати; на будь-якій нараді основне - це пошуки шляхів удосконалення, а не пошуки винного; вимагайте від кожного, хто просить слова, конкретних пропозицій; кожен виступаючий повинен говорити конкретно й відкрито, знаючи, що за критику не буде переслідуватись; суворо контролюйте виконання прийнятих рішень (обов'язково оголошуйте на наступному засіданні виконання рішення попередньої наради, зборів, педради); будьте уважні до колег і настирливо вивчайте творчі можливості кожного, щоб раціонально використати їх інтелектуальний потенціал; чіткий розподіл обов'язків, знання принципів і методів їх виконання - запорука відсутності конфліктів у колективі; ваш авторитет впливає на якість виконання роботи кожним педагогом; будьте терпимі (толерантні) до окремих слабкостей колег, що не заважають їхній роботі; нестриманість, грубість, окрик не припустимі у ставленні до колег (підлеглих).

 

10.  Крапля точить камінь не силою, а частим падінням

Памятай, щоб досягти успіху в новій справі, не чекайте, що вас зрозуміють з першого слова. Керівник має можливість для повторення, щоб зорганізувати людей на виконання добрих справ. Розвивайте в собі почуття психологічного самоконтролю, знаючи, що гнів є короткотермінова безрозсудність («безумство»); розпорядження віддавайте спокійно, чітко формулюючи його, даючи методичні поради, як його виконати; знайте  і навіть поганий керівник знає, що робити, а хороший ще й до того знає, як це зробити; несправедливість у стосунках з підлеглими веде до втрати вашого авторитету, бо основою здорових взаємин є взаємоповага й об'єктивна справедливість; умійте знайти раціональне зерно в недоброзичливості працівників на вашу адресу; критикуйте неправильну думку колеги, а не самого колегу; старайтесь незначну роботу для колег зробити важливою, піднявши її престиж в очах колег - у цьому мистецтво керівника-професіонала; завжди підтримуйте творчих працівників (навіть тоді, коли вони допускають помилки); подумайте, чому в колективі є пасивні працівники, розберіться у причинах цього явища, допоможіть їм; за розв'язок будь-якої проблеми, питання, розпорядження повинен відповідати хтось один і тільки він один; робота не буде виконана добре, якщо ви не визначите точну дату виконання або межу; робота повинна бути виконана в зазначений термін, бо пошук найкращого рішення може бути безкінечним; призначаючи зустріч із підлеглими, обов'язково доведіть до їх відома мету, це дозволить спокійно розв'язати проблему.

 

11.  Секрет успіху - наполегливість та справедливість у досягненні мети (Бенджамін Дізраелі)

У колективі якого панує атмосфера доброзичливості та миттєвої готовності прийти на допомогу; де нема психологічної напруженості, не накопичуються незадоволення та образи, де нема ґрунту для міжособистісних конфліктів; який уміє підбадьорити несміливого та делікатно нагадати розв'язаному колезі про педагогічний такт; котрий уміє уважно вислухати та з цікавістю поставитись до ваших пропозицій; який завжди виявить витримку та самозастереження, щоб ані жестом, ані поглядом не показати свого нетерпіння чи незадоволення; котрий не промовляє полум'яні слова про увагу до всіх, але готовий розділити з кожним його турботи й завжди знайти добре слово.

 

         12. Три золотих правила й одна формула спілкування

1. Думай, що кажеш.

2. Не кажи того, про що не думаєш.

3. Не все, про що думаєш, можна казати.

Якщо всі три правила узагальнити - тоді вийде золота формула: «Думай, що кажеш, кому кажеш, нащо кажеш, де кажеш... і які з цієї мови будуть наслідки»

 

          13. Кодекс честі керівника

1.1. Керівник є духовною та соціальною опорою кожного вчителя й учня школи.

1.2. Керівник постійно вивчає кожного вчителя й учня, шукає в них індивідуальні багатства їхніх душ, спирається на них у практиці, розвиває їх.

1.3. У ставленні до колег і учнів керівник проявляє толерантність і терпіння, очікуючи результатів своїх педагогічних зусиль.

1.4. Керівник завжди залишається оптимістом у ставленні до кожного колеги, учня, бореться за їхні успіхи (навіть незначні).

1.5. Керівник завжди спокійний, урівноважений, життєрадісний, привітний, виявляє повагу до думки колег і учнів, ніколи не порушує вимог єдиного внутрішньошкільного трудового розпорядку.

1.6. Керівник завжди ділиться власними здобутками зі своїми колегами по посаді.

1.7. Керівник постійно запроваджує у практику своєї роботи інноваційні управлінські системи.

1.8. Керівник відверто визначає свої помилки, старається їх не допускати повторно, учиться на чужих помилках, а не на своїх.

1.9. Керівник критикує дії колег чи учнів, а не їх самих, критика повинна завжди бути своєчасною й конструктивною.

1.10. Керівник ніколи не порівнює колег, учнів, а відзначає їхні успіхи та досягнення, перетворює свої вимоги в бажання колег та учнів.

1.11. Керівник навчає своїх колег та учнів думати, любити, робити добро.

1.12. Керівник живе до тих пір, поки навчається сам, а коли він перестає навчатись, у ньому вмирає керівник.

Керівник - це вчитель учителів, якому притаманні:

а) підвищена увага до всього навчально-виховного процесу;

б) ювелірна спостережливість;

в) величезний інтерес до всього нового й корисного;

г) колосальна жадоба до вдосконалення професійної праці інших (колег, учнів і т. д.).

Усе базується на: бажанні працювати - 50 % і специфічних професійних компетентностях - 50 %.

 

         14. Гарне управління заключається в тому, щоб показати середній людині як виконувати роботу суперменів (Джон Д. Рокфеллер, молодший)

 Пам'ятаймо, що емоції нерідко приносять людині зло: втрату контролю, роздратування, гнів. Практикуйте самоконтроль, рахуйте до десяти. Майте на увазі, що пізніше більше сил і часу витратите, аби відновити втрачене.   Управлінець, керівник мусить усвідомити, що ваша повсякденна робота — мати справу зі складними проблемами, тому ви і є керівником. Нескладні, рутинні проблеми в колективі мають залишатися для ваших підлеглих. Зумійте й рутинні справи та проблеми подати підлеглим цікаво.  У світі є різні люди і різні долі, тому допоможіть людям справлятися з різними проблемами, щоб полегшити їхні труднощі.  На роботі працюйте самі й не тримайте людей без діла, бо в іншому разі вони марнуватимуть час, вимагаючи платню.Покажіть підлеглим, як виконувати роботу, а не просто вказуйте, що і скільки зробити.